De eerste stap is het vaststellen van de doelstellingen van de Research Community. Wat is het doel, waarom wordt de Community opgericht, wat is de doelgroep en wat de propositie? Ook van belang is de looptijd van de Research Community van tevoren te bepalen. Er zijn Communities die slechts een week lopen en over een heel specifiek onderwerp gaan, andere communities zijn voor een langere periode en sommige zelfs doorlopend.

Als de uitgangspunten allemaal uitgewerkt zijn kan het echte werk beginnen! De bouw van het Community platform, de afspraken over de wijze van communiceren naar deelnemers, de dialoog guide line en het wervingsproces van de Communityleden zijn maar een paar voorbeelden hiervan.  

Wat betreft het wervingsproces: dat is een belangrijk onderdeel bij elke Research Community. Afhankelijk van de doelstellingen van de Community wordt de doelgroep bepaald. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een co-creatie project middels een Research Community kan er voor gekozen worden om deelnemers te selecteren die creatief zijn en enige ervaring met het product of de de toepassing ervan hebben. In andere Communities worden deelnemers gezocht die jong zijn, net klant of kritisch zijn ten aanzien van het merk of de producten. Kortom de werving is een erg belangrijk onderdeel en bepaald voor een groot deel het succes van het uiteindelijke resultaat.

Als de deelnemers zijn geworven en het online platform staat kan de Community van start. De deelnemers kunnen dan hun mening en idee├źn met eigen woorden omschrijven, zodat naar boven komt wat voor hen relevant is. Online discussies bieden de mogelijkheid om met andere deelnemers en de Community Manager in dialoog te gaan. Op deze manier komen inzichten op een natuurlijke wijze naar de oppervlakte. 

De rol van de Community Manager is hierin erg belangrijk: deze bepaalt door inzet van technieken en door moderatie ook voor een belangrijk deel het resultaat van de Research Community.

Wilt u meer weten over hoe een Research Community op te zetten en daar het optimale uit te halen: neem contact op met MWM2 en vraag naar een van onze dialoogmanagers.